نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1110 )
https://telegram.me/adabvaerfan
ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفـدهـم ـ صفحه 322 )
( قسمــت هیجدهم )
الهـامِ ربّـانی
( جزء هفدهــم صفحــه 328 آیه 78 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ إِذْ یَحْکُمَانِ فِی الْحَرْثِ
إِذْ نَفَشَتْ فِیهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ کُنَّا لِحُکْمِهِمْ شَاهِدِینَ
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
و داوود و سلیمان را [یاد کن] هنگامى که در باره آن کشتزار که گوسفندان مردم شب هنگام
در آن چریده بودند داورى مى کردند و [ما] شاهد داورى آنان ودیم
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
داود و سلیمان (علی نبینا و آله علیهم و علیه السلام )
به حکم نبوت ، مشترکند ؛
لکن در درجه و فضیلت تفاوت دارند !
نبینی که خداوند جلّ و علا ؛
سلیمان را در یک مسئله فزونی داد ؛
و او را به علم و فهم مخصوصی برتری داد ؛
و مُلکی بدان بزرگی و قدرتی فراگیر به وی داد ؛
و بر او منّت ننهاد ، بلکه حقارتِ آن را به وی نمود ؛
و فرمود : عطای ما را به هرکس خواهی بده .
لیکن چون به علم و فهم مخصوص رسید ،
بر او منّت نهاد ؛ که ؛ علم و فهم و بصیرت ؛
غیر از علم تأویل و تفسیر است ؛
زیرا تفسیر به واسطه ی تعلیم و تلقین است ،
و تعلیم ؛ به ارشاد و توفیق ؛
ولی فهم و بصیرت بی واسطه ،
به الهامِ ربّانی است ،
تفسیر ؛ بی استاد به کار نیست ؛
و تأویل ؛ بی اجتهاد درست نیست ؛
ولی صاحب بصیرت و فهم را معلّمی جز حقّ نیست ؛
تفسیر و تأویل به دانش است و کوشش ؛
ولی بصیرت و فهم ؛ به یافتن است و کشش ؛
[ به عبارتی بصیرت و فهم ؛ به علم و اجتهاد و کوشش نیست بلکه به عقل و درایت است و کشش ! نبینی که امام راحل (ره) فرمود : آقای رجایی عقلش بیشتر از علمش است ! و این سخن در زمانی بیان فرمود که دیگری ادعای علم زیاد و اجتهاد در چندین رشته داشت ! ولی فهم و بصیرت نداشت و در دام منافقین افتاد ، با لباس و آرایش زنانه از کشور فرار کرد و دخترش را به سرکرده ی منافقین هدیه داد ! ]
نقل شده که یکی از صحابه ی رسول الله (ص) از ایشان معنای علم باطن (علم فهم و بصیرت) را پرسید ؛ حضرت فرمودند : این ؛ علمی است میان خدا و اولیاء او ، نه فرشتگان مقرّب آن را دانند ؛ و نه احدی از بندگان خدا !
و فهم این مردان خدا در اسرار کتاب و سنّت به جایی رسیده که وهم ارباب ظاهر زَهره ندارد گِرد آن حرم محترم گردد ! ایشان را در هر حرفی مقامی ، و از هر کلمه ای پیغامی ، و از هر آیتی ولایتی ، و از هر سورتی سوزی و سوری ، وعید ؛ در راه ایشان وعد است ، و وعد در حقّ ایشان نقد است !
موضوع :